Elektromobilitás – A felvillanyozó jövőkép
logo_zold-02-01

Elektromobilitás – A felvillanyozó jövőkép

0 2292

2015. szeptember 23-24-én a St. Lőrinc Golf Club adott helyszínt az első alkalommal megrendezett Elektromobilitás Partnernapnak, melyen a GoodWill Energy Kft is részt vett. Az érdeklődök előadás sorozaton vehettek részt a jelenleg elérhető villamos közlekedési megoldásokról és fejlesztésekről, és többek közt Baranyák Zoltán, a GoodWill Energy Kft energetikai szakértője is bemutatta a Smart City koncepcióhoz kapcsolódó ismereteit, javaslatait. Az elmélet mellett gyakorlati tapasztalatokat is lehetett szerezni, lehetőség volt számos villamos jármű kipróbálására, a rollerektől kezdve, a villamos bicikliken át, az autókig. 

                           

        

 

Az elektromobilitás partnernapon az Audi A3 e-tront is  ki lehetett próbálni. Egy hagyományos AUDI A3-hoz képest szembetűnő különbsége a középkonzolon található ev kapcsoló. Ezzel a kapcsolóval választhatunk a hibrid üzemmódok között. Az első  üzemmód kizárólag elektromos hajtást biztosít, ilyenkor a benzinmotor csak padlógáz esetén kapcsol be,  és alapértelmezetten csak a villanymotort hajtja, akár 130 km/h-ig. A második lehetséges üzemmód a hagyományos hibrid üzem, itt a villamos és benzines hajtás felváltva és együtt is dolgozik. A harmadik lehetőség, hogy benzines üzemben használjuk az autót, megőrizve az akkumulátor töltöttségét. Továbbá lehetséges egy akku töltő módot választani, ahol a villamos üzem nincs működés alatt, a benzin motort használja az autó egyszerre a hajtására és az akkumulátor feltöltésére is. Az audi széria gyártású plug-in hibrid teljesítménye 200 lóerő feletti és akár 50 km-t is képes megtenni pusztán villamos hajtással.

A hibrid hajtás főbb paraméterei:

  • 8,8 kWh kapacitású Panasonic által gyártott akkumulátor ( 400V-os töltővel 2 óra alatt feltölthető)
  • 75 kW (102 lóerő) villanymotor, 130 km/h sebességig
  • Gyári körülmények között mért üzemanyag fogyasztás: 1,5 l/100km

A sokszínű előadások közül Baranyák Zoltán, a GoodWill Energy Kft.  energetikai szakértője mutatta be, hogy miért fontos hosszútávon és komplexen gondolkozni, ha elektromos autó vásárlását fontolgatnánk vagy csak az okos városok létrejötte mellett lettünk elkötelezettek. A Smart city, azaz okos vagy élhetőbb város olyan települést takar, ahol a városlakók jólétét az információtechnológiákkal összehangolt városszerkezet, közlekedés szervezés, és energetikai rendszer szolgálja. A rendelkezésre álló technológiai lehetőségeket olyan innovatív módon használják fel a a GoodWill Energy Kft szakértői, hogy az elkészült  Smart City koncepció elősegíti egy jobb, diverzifikáltabb és fenntarthatóbb városi környezet kialakítását, melynek következtében a magas életminőséghez alacsony környezeti terhelés társul.

A megújuló energiaforrások rendelkezésre állása szakaszos. A napelemek éjszaka nem termelnek, a szélerőművek szélcsend vagy vihar esetén nem üzemelnek. Családi házak napelemes rendszereinek méretezése ezeket a tulajdonságokat figyelembe véve történik. Napsütéses nyári napokon a pillanatnyi igény többszörösét is megtermelhetik az ilyen szolár rendszerek, amíg télen az épület fogyasztásának kisebb hányadát fedezik. A részleges rendelkezésre állást kisimíthatjuk villamos energia tárolókkal (pl.: akkumulátor). Sajnos a jelenlegi megoldások drágának számítanak és megnövelik a napelemes rendszerek árát, széleskörű elterjedése ezért még várat magára. A smart city koncepció az energetikai megfontolások mellett környezettudatos szempontokat is figyelembe vesz. A jövőben villanyautóink autós üzemben elhasznált (csökkentett kapacitású) akkumulátorai  az otthonok energia tárolóiként jópár évig szolgálhatnak. Otthon a padlástérben a helyigény kevésbé  szempont, oda akár több járművekből használt telep is elhelyezhető, anélkül, hogy  megzavarná az életterünket. Ez azért is számít különösen jó megoldásnak, mert az elhasznált akkupack hulladéknak számít, így ezek „második élete” csökkenti a környezet terhelését.

Amennyiben még elektromos autó vásárlása előtt vagyunk, érdekes információ lehet, hogy az MVM Partner Zrt. magyar gyártású töltőoszlopai biztosíthatják többek között a városi, elektromos közlekedés töltési pontjait a jövőben. Az első ilyen töltőoszlop telepítése sikeresen zárult, melyben az MVM Partner Zrt. az ABB-vel együttműködve a Hungaroringre szerelte fel a 3  fázisú gyors töltőt (3×32 A) , mely akár 22 kW teljesítményt képes leadni. Ideje felismerni, hogy az elektromos autó a városi közlekedés hatékony, környezetbarát eszköze, és amennyiben arra lehetőség van, otthoni környezetben történő töltése megújuló energiaforrás felhasználásával (pl napelem) még intenzívebb megtérülést eredményez.

Gyurcsovics Márk

energetikai mérnök
auditor